Obowiązkowa rejestracja samochodów szykują się zmiany

Kolejne zmiany przygotowują władze dla osób, które z jakiś przyczyn unikają przerejestrowywania samochodów, bądź ich trwałego wyrejestrowania. Póki co Polskie prawo nakazuje (wg. art.78 kodeksu drogowego) osobie, która nabyła bądź pozbyła się auta, poinformowanie o tym fakcie starosty powiatowego - w ciągu 30 dni od zaistnienia zdarzenia. Teoria mówi swoje, a praktyka pokazuje, że jest zupełnie inaczej. Dzieje się tak dlatego, ponieważ wspomniany wyżej artykuł, nie mówi konkretnie o przewidzianych sankcjach za niedotrzymanie tego obowiązku.

Nowy projekt, ma mieć podobne założenia do wcześniejszych ustaleń, ale przewiduje już kary w wysokości 1000zł dla osób, które nie przerejestrują/wyrejestrują samochodów w ciągu 30 dni od zawarcia umowy. Taki m.in. projekt wpłynął do sejmu na początku czerwca pod ogólnym szyldem „ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach” a przygotowało go Ministerstwo Środowiska. W połowie czerwca odbyło się pierwsze czytanie nowelizacji. Aktualnie trwają nad nim pracę w komisjach Ochrony Środowiska, Zasobów Naturalnych i Leśnictwa oraz Komisji Samorządu Terytorialnego i Polityki Regionalnej.

Głównym założeniem twórców tej ustawy jest to, żeby poprawić warunki legalnego obrotu samochodami oraz ulepszyć system przejrzystości gromadzonych danych w CEPiK. Jest w niej jeszcze drugie dno, które może usunąć z przydrożnych parkingów i szemranych miejsc, tzw. Samochody widma. Chodzi o pojazdy, przy których w okresie większym niż 6 lat nie odnotowano żadnych komunikatów aktualizujących – od stacji kontroli pojazdów, organów rejestrujących czy ubezpieczycieli. Ustawodawcy twierdzą też, że powyższe zmiany są podyktowane presją Komisji Europejskiej, która do tej pory miała spore zastrzeżenia co do tego, że w naszym kraju brakuje sankcji w zakresie samochodów wycofanych z eksploatacji. Dotyczy to głównie dyrektywy z 2000 roku.

Propozycja tych zmian, wydaje się być skutecznym sposobem na walkę ze „spóźnialskimi” właścicielami samochodów. Tym bardziej że ma być tak samo egzekwowana w przypadku osób fizycznych jak i osób prawnych i jednostek organizacyjnych. Dzięki odpowiednim wpisom do kodeksu drogowego, będzie ona mogła być egzekwowana, np. podczas rutynowej kontroli drogowej.