czwartek, 12 Wrzesień 2019

Volkswagen i plany na przyszłość

Cała branża motoryzacyjna zapatrzona jest teraz w trwające targi motoryzacyjne we Frankfurcie IAA 2019. Wydaje się, że jej najważniejszą gwiazdą jest dobrze nam znana marka Volkswagen, która w ostatnim czasie zdaje się mocno mieszać na rynku. Wszystkie ostatnie działania firmy, to dobry pomysł na dzisiejszego newsa.

Zacznijmy od końca… czyli od targów IAA 2019. Volkswagen ID.3 to bez wątpienia jedna z najważniejszych premier tego salonu, zarówno z punktu widzenia kupujących jak i samej firmy. Modelem ID.3, Volkswagen wkracza na rynek elektromobilności i z miejsca staje się jej poważnym graczem. Auto powstało na specjalnie zaprojektowanej do tego typu aut platformie MEB. Silnik w aucie umieszczono blisko tylnej osi, a baterie rozłożono na podwoziu w ten sposób, że rozkład mas jest praktycznie idealny. ID.3 będzie oferowany w trzech wariantach pojemności akumulatorów. Wersja bazowa, będzie magazynować 45kWh co pozwoli na przejechanie do 330km. Nieco lepsza wersja będzie miała pojemność 58 kWh co pozwoli na pokonanie dystansu około 420km. Najlepsza wersja, będzie miała pojemość 77 kWh i będzie można nią przejechać do 550km na jednym ładowaniu. A skoro już o ładowaniu mowa, to ID.3 będzie współpracował z ładowarkami o mocach od 100 do 125kW. Auto należy do klasy aut kompaktowych i w zasadzie nie bezpodstawnie nazywane było już przed premierą „elektrycznym golfem”. Łatka ta, rzeczywiście potwierdza się nie tylko w elementach designu, ale i wymiarach samochodu. Auto ma długość 4261mm, jest szerokie na 1809mm i wysokie na 1552mm. Wymiary te poza wysokością auta, są mocno zbliżone do flagowego modelu VW. Oczywiście auto będzie świetnie wyposażone. W wyposażaniu znajdą się m.in. asystenci utrzymania pasa ruchu, układ zapobiegania kolizjom czołowym Front Assist, system awaryjnego hamowania w mieście i monitorowania przechodniów, wspomaganie parkowania, wspomaganie hamowania, Park Distans Control zapobiegający stłuczkom parkingowym, system rozpoznawania znaków drogowych i wiele wiele innych. Auto można już zamawiać, ale pierwsze samochody wyjadą w naszym kraju na ulicę w przyszłym roku.

Czytaj więcej

sobota, 07 Wrzesień 2019

Kolejne zakupy w Policji

Miesiąc temu pisaliśmy o nowej flocie szybkich samochodów w Polskiej Policji, a już dziś wiemy, że to nie koniec zakupów w naszych służbach. Właśnie zostały rozpisane 3 przetargi dotyczące zakupu nowych radiowozów. Chodzi o najbardziej popularny w ostatnich latach segment samochodów SUV. Policja chcę zakupić 49 nowych radiowozów, z których zapewne część trafi na nasze trójmiejskie drogi.

Przetargi dotyczą 18-stu siedmioosobowych i 17-stu pięcioosobowych aut typu SUV oraz 14 crossoverów. Do tej pory nie udało się ustalić, do czego będą służyły owe pojazdy i czy będą wyposażone w dodatkowy policyjny asortyment (np. wideorejestratory). Wiemy natomiast, że wszystkie będą pojazdami nieoznakowanymi.

Czytaj więcej

piątek, 30 Sierpień 2019

Toyota i Suzuki w nowym sojuszu

Niedawno pisaliśmy o możliwej współpracy, która miała połączyć siły dwóch potężnych koncernów FCA oraz Renault Group. Niestety rozmowy o ewentualnej fuzji spełzły na niczym. Tymczasem na dalekim wschodzie, Toyota i Suzuki zawarły umowę o sojuszu kapitałowym, który ma stać się podstawą do długoletniej współpracy.

Pierwsze rozmowy rozpoczęły się w październiku 2016 roku. Obie firmy działają już wspólnie na polu bezpieczeństwa, ochrony środowiska oraz technologii informatycznych. Nowy zakres współpracy ma obowiązywać m.in. w zakresie opracowywania nowych produktów i wdrażania produkcji. Póki co jednak za najważniejsze priorytety Japońskie firmy uznają dorównanie konkurencji w zakresie technologii dotyczących jazdy autonomicznej, które szczególnie u konkurentów z Niemiec stoją na dużo wyższym poziomie zaawansowania. Drugą najważniejszą kwestią jest rozwój napędów hybrydowych i na tym polu nie da się ukryć, że mocno powinno skorzystać Suzuki, ponieważ Toyota jest w pewnym sensie jednym z pionierów tej technologii na świecie.

Czytaj więcej

niedziela, 25 Sierpień 2019

Nowe regulacje UE i kolejny cios w rynek motoryzacyjny?

Niespełna rok czasu na terenie Unii Europejskiej funkcjonuje nowa procedura testów pojazdów pod kątem Emisji spalin i zużycia paliwa. Jej skrócona nazwa to WLTP (Worldwide Harmonized Light Vehicle Test Procedur). Została ona opracowana przez Europejską Komisję Gospodarczą Organizacji Narodów Zjednoczonych (EKG ONZ) w celu zastąpienia obowiązującego i używanego od lat 90-tych systemu NEDC (nowego europejskiego cyklu jazdy, ang. “New European Driving Cycle”).

Jednym z głównych celów procedury WLTP jest lepsze dostosowanie wyników badań laboratoryjnych do rzeczywistych wyników użytkowania pojazdów w warunkach drogowych. Klienci już od dawna podchodzili z dużą nieufnością do informacji podawanych w katalogach sprzedażowych i tego jakie są realne wyniki średniego spalania (bo mało który kierowca przejmował się wartością emisji spalin). Obecnie jednak różnice w spalaniu potrafią stanowić nawet 40% tego co podaje producent a tego jak to wygląda w rzeczywistości! WLTP ma na celu wymuszenie zmian w tej kwestii.

Czytaj więcej

poniedziałek, 19 Sierpień 2019

Koniec z głośnymi samochodami na drodze. UE wprowadza nowe regulacje.

Temat za głośnych wydechów w samochodach osobowych po raz pierwszy Unia Europejska wzięła pod lupę jeszcze w 1995 roku. Teraz przychodzi czas na powtórkę z rozrywki i kolejne restrykcje na obniżenie hałasu panującego na zewnątrz w trakcie jazdy. Obok zaostrzania kryteriów emisji spalin, jest to kolejny „cios” w motoryzację... a właściwie jej specyficzne walory.

Większość zmotoryzowanych osób kocha pięknie brzmiące, warczące i bulgoczące dźwięki wydechów samochodowych. W nowych regulacjach UE, poziom hałasu emitowanego przez odpalone auto, znacznie ma się obniżyć i nie jest to ostatnie słowo europejskich włodarzy. Nowe przepisy wejdą w życie od 1 lipca 2020 roku i na papierze sytuacja przedstawia się mniej „strasznie” niż jest w rzeczywistości. Na dzień dzisiejszy granica hałasu auta wynosi 72 decybele (w Polsce notuje się nawet przypadki, kiedy ta granica wynosi ponad 90db), a nowe regulacje zakładają obniżenie tej wartości do 70 decybeli. W praktyce jest to jednak znacząca różnica. Domowy odkurzacz to sprzęt AGD, którego emitowany hałas wynosi właśnie ok. 70 decybeli.

Czytaj więcej