niedziela, 20 Wrzesień 2020

Policja drogowa podsumowała okres wakacyjny na Polskich drogach.

Jeszcze przed rozpoczęciem wakacji, wiadomo było, że ten sezon urlopowy będzie bardzo tłoczny, jeśli chodzi o przepustowość na polskich drogach. Pandemia Koronawirusa zweryfikowała plany turystyczne wielu osobom i rodzinom. Większość z nas na wakacje, wybrała się tak jak przewidywano, w podróże po Polsce.

Oczywiście Policja prowadziła wszelkie akcje uświadamiające kierowców o zdrowym rozsądku i przestrzeganiu przepisów. Jak to się skończyło? Odpowiedź sama ciśnie się na usta… bo chciałoby się powiedzieć „jak zwykle” … a jednak widzimy małe światełko w tunelu. Wypadków śmiertelnych było jak zwykle za dużo… dla na szczęście mniej niż rok temu.

Czytaj więcej

środa, 09 Wrzesień 2020

PGE wycofuje się z elektromobilności?

Polska Grupa Energetyczna, to jeden z głównych udziałowców firmy ElectroMobility Poland. Firmy, która stoi za produkcją nowego Polskiego samochodu elektrycznego Izera. Nie było by w tym nic odkrywczego, gdyby nie jeden szczegół. Otóż w niedawnym komunikacie dowiadujemy się od PGE, że chce porzucić plan rozwoju sieci ładowarek do samochodów elektrycznych. Brzmi to bardzo dziwnie w kontekście inwestycji, które grupa poczyniła na rzecz budowy samochodu elektrycznego polskiej produkcji. Pojawia się pytanie dlaczego i co dalej z naszym e-samochodem.

Jeszcze na początku roku PGE miało ambitne plany na 2020 rok i chciała postawić 283 nowe punkty ładowania. Wynik ten pozwoliłby PGE na osiągnięcie drugiej lokaty pod względem ilości punktów ładowania na mapie Polski. Wyżej od PGE króluje niepodzielnie Greenway Polska, który do lutego 2020 roku posiadał 595 punktów ładowania. Według opracowania własnego portalu wysokienapiecie.pl, na drugim miejscu lokował się Orlen z ilością 97 punktów. Dalsze miejsca zajęły kolejno EV+ (71), Tauron(68), Rawicom (67), Innogy (64) i wreszcie PGE (62). Skok z 7 pozycji na 2 mógłbyć dla PGE efektownym wydarzeniem, tymczasem spółka wycofała się z rozwijania elektromobilności.

Czytaj więcej

poniedziałek, 31 Sierpień 2020

Przeglądy techniczne… będzie rzetelniej i drożej?

Ledwie co doczekaliśmy się podpisu Prezydenta pod ustawą znoszącą m.in. wożenie ze sobą prawa jazdy a ministerstwo infrastruktury szykuje już nowe pomysły na poprawę życia na drodze i poza nią. Jakie kolejne zmiany mogą nas czekać i czy wpłyną one znacząco na nasz portfel?

Zacznijmy od końca. Czy czekają nas podwyżki na stacjach kontroli pojazdów? Tego ministerstwo jeszcze nie deklaruje, ale wydaje się to kwestią nieuniknioną. Stawki za przeglądy techniczne zostały ustalone przez Ministra Infrastruktury we wrześniu 2004 roku i od tamtej pory pozostają niezmienne. Spora część przedstawicieli branży skarży się, że podczas gdy koszty prowadzenia działalności wzrosły prawie dwukrotnie, to stawki za badania techniczne pozostają ciągle takie same od 16 lat. To powoduje, że niektórym właścicielom stacji kontroli pojazdów, przestaje się to kalkulować. Jesteśmy przekonani, że Resort najprawdopodobniej zareaguje na coraz liczniejsze apele branży i nastąpie to właśnie wspólnie ze zmianami, które ma w planach. Te mogą z kolei nieco zrewolucjonizować proces przeprowadzania badań technicznych.

Czytaj więcej

czwartek, 27 Sierpień 2020

PKP z usługą Car-Sharingu w Gdyni

Najlepszą erę podróżowania PKP, już dawno mamy za sobą. Drogi mamy coraz lepsze i podróż samochodem wydają się na tę chwilę najszybszym sposobem do przemieszczania się z punktu A do punktu B. Mimo tego, wciąż jednak wielu ludzi podróżuje koleją i nie wyobraża sobie życia bez niej. Właśnie dla tej grupy PKP uruchamia właśnie usługę Car-Sharingu – PKP Mobility, która swój pilotażowy program rozpoczynie w Gdyni.

Czytaj więcej

poniedziałek, 17 Sierpień 2020

Kupno samochodu. Przerażające statystki importu zza oceanu.

Tyle się mówi i pisze o autach sprowadzanych zza granicy. W większości przypadków oprócz tego, że auta te są lepiej wyposażone i względnie lepiej utrzymane (czytaj odpicowane), to raczej zdają się być bardziej kłopotliwe niż nasze rodzime egzemplarze. Książki serwisowe uzupełniane są już u nas w kraju i nie mają nic wspólnego z rzeczywistością. Ze statystyk wynika, że ponad 9 na 10 sprowadzonych samochodów ma przekręcony licznik. Proceder ten zaczyna w ostatnim czasie nieco hamować, z racji tego, że rząd próbuje coraz śmielej i na różne sposoby walczyć z plagą nieuczciwych sprzedawców. Czy jednak Polski handlarz, kantuje nabywcę tylko autami z Europy?

Instytut Badań Rynku Motoryzacyjnego Samar, postanowił przyjrzeć się sprawie importu samochodów używanych z rynku Amerykańskiego (USA/Kanada). Import samochodów z tamtego rynku, wcale nie wydaje się być lepszym rozwiązaniem od Europejskiego. W Polsce na dzień dzisiejszy mamy zarejestrowanych prawie 235 tysięcy samochodów sprowadzonych zza oceanu. Jak wynika z badań CARFAX Europe ponad 130 tysięcy z nich to auta, które zostały poważnie uszkodzone jeszcze na terytorium USA bądź Kanady. Blisko 30% z nich (ponad 52 tysiące), brało udział w więcej niż jednej kolizji. Te dane pokazują, że 55,45% sprowadzonych aut z ameryki była dość poważnie uszkodzona.

Czytaj więcej