czwartek, 15 Listopad 2018

Więzienie za fałszywe informacje przy rejestracji auta?

Nie od dziś wiadomo, że tablica rejestracyjna w naszym kraju musi mieć wymiar 520 mm x 114 mm w przypadku tablicy jednorzędowej lub 305 mm x 214 mm w przypadku dwurzędowej. Od zawsze problem mieli ci, którzy kupowali auta z rynku Japońskiego i ze Stanów Zjednoczonych. W związku z tym Rząd zrobił ukłon w stronę tychże kierowców. Począwszy od lipca 2018 roku wydziały komunikacji zaczęły wydawać tablice rejestracyjne o mniejszym rozmiarze. Dozwolone jest, aby zamawiać tablice rejestracyjne pojazdów o zwężonej czcionce i zmniejszonych wymiarach 315 mm x 114 mm.

Czytaj więcej

piątek, 09 Listopad 2018

Nowe uprawniena prawa jazdy kat. B

Macie chrapkę na pośmiganie motocyklem trójkołowym? Ogranicza Was brak uprawnień na prowadzenie takich wynalazków? Macie prawo jazdy kategorii B, które niewiele Wam da w tej sytuacji, a na samą myśl o egzaminie na kategorię A odpuszczacie temat? Mamy dobre informacje.

Na chwilę obecną posiadacze prawa jazdy kategorii B mogą jeździć nie tylko autami, ale też m.in. motocyklami do pojemności 125 cm3. Zmiany w prawie mają umożliwić posiadaczom prawa jazdy kategorii B (od przynajmniej 3 lat), poruszanie się także trójkołowcami. Obecnie uprawnienie do kierowania motocyklami trójkołowymi przysługuje wyłącznie posiadaczom prawa jazdy kategorii A (jeśli ukończyli 21 lat).

Czytaj więcej

wtorek, 30 październik 2018

Pożegnanie z New Beetle'm

Na początku września pod hasłem Beetle Sunshinetour to Wolfsburg 2018 odbył się zlot modeli Beetle, New Beetle oraz Garbus. Przy okazji była to dobra szansa, aby świętować 20. urodziny New Beetle'a. Najważniejszym wydarzeniem podczas tej imprezy była parada ponad 200 modeli Beetle, New Beetle i Garbusów na terenie fabryki Volkswagena. Uczestniczyły w niej samochody takie jak Hebmüller Cabriolet z 1950 roku, New Beetle RSI z silnikiem o mocy 225 KM z roku 2000, jak również młodsze egzemplarze jak np. Beetle Cabriolet Dune.

Czytaj więcej

czwartek, 18 październik 2018

Kara więzienia za cofanie liczników

Już od dłuższego czasu każda stacja kontroli pojazdów ma obowiązek przekazywania Centralnej Ewidencji Pojazdów stany liczników aut, które odwiedzają je w celu wykonania przeglądu rejestracyjnego. Szykują się kolejne zmiany. Rząd chce ukrócić proceder "przekręcania" liczników w samochodach z rynku wtórnego.

Władze planują, aby nowe przepisy zaczęły obowiązywać od 1 stycznia 2020 r. Nowelizacja ustawy Prawo o ruchu drogowym i ustawy Kodeks karny zakłada, że za każde „przekręcenie” licznika będzie grozić kara więzienia od 3 miesięcy do 5 lat – zarówno dla zlecającego oszustwo, jak i wykonawcy, np. mechanika w warsztacie. Kara grzywny do 3 000 zł lub nagana będzie grozić również kiedy właściciel samochodu nie zgłosi w stacji kontroli pojazdów faktu wymiany całego licznika na nowy. Taka sama kara ma dotyczyć uniemożliwienia diagnoście dokonania odczytu wskazania wymienionego licznika. Po wymianie drogomierza właściciel lub posiadacz pojazdu będzie miał 10 dni od wymiany na udanie się do stacji kontroli pojazdów w celu dokonania odczytu w nowym liczniku. Ministerstwo Sprawiedliwości proponuje, aby przy każdej kontroli policja, Straż Graniczna, Inspekcja Transportu Drogowego, Żandarmeria Wojskowa i służby celne miały obowiązek spisywania aktualnego stanu licznika sprawdzanych aut. Te dane miałyby też trafiać do centralnej ewidencji pojazdów. W ten sposób można będzie porównywać kolejne odczyty i łatwiej wykrywać oszustów.

Czytaj więcej

piątek, 12 październik 2018

Szkodowość aut będzie dostępna w Historii Pojazdu

Czy Wy też należycie do tej grupy Polaków, którzy mogą pozwolić sobie na zakup auta tylko z rynku wtórnego? Nawet jeśli nie, to warto zwrócić uwagę na fakt, że grupa ta póki co jest większością wśród potencjalnych kupujących. Zakup auta używanego obarczony jest sporym ryzykiem nieświadomego zakupu pojazdu powypadkowego. Niedługo ma być bezpieczniej - zapewniło Ministerstwo Cyfryzacji informując oficjalnie o poszerzeniu Historii Pojazdu o dane dotyczące historii wypadkowej samochodów.

Zgodnie z oficjalnym pismem rządowa usługa zostanie uzupełniona o dane dotyczące szkód istotnych. Za ich przekazywanie odpowiedzialny będzie Ubezpieczeniowy Fundusz Gwarancyjny, który informacje zdobywać będzie od Zakładów Ubezpieczeń. Wprowadzone przez UFG informacje na temat powypadkowej historii pojazdów nie będą mogły być już nigdy usunięte. Zgodnie z prawem za szkodę istotną określa się zniszczenia w zakresie elementów układu nośnego, hamulcowego lub kierowniczego pojazdu, które mają wpływ na bezpieczeństwo ruchu drogowego i kwalifikują pojazd do dodatkowego badania technicznego.

Czytaj więcej