niedziela, 28 Luty 2021

Polska elektromobilność przyspiesza

Właśnie został opublikowany raport o nazwie „Polish EV Outlook”, który prognozuje, że sprzedaż aut elektrycznych w Polsce w kolejnych latach drastycznie wzrośnie. Przewiduje się, że w 2025 roku, aut typu elektrycznego ma jeździć ponad pół miliona.

Na razie jest … średnio. Ale jak pokazuje raport „Polish EV Outlook”, widać ewidentne zainteresowanie autami elektrycznymi wśród Polaków. W samym 2020 roku, przybyło ich na polskich drogach ponad 10 tysięcy, co stanowi wzrost względem roku 2019-stego o ponad 140%. Obecnie po Polsce jeździ 18.845 aut typu elektrycznego i hybryd Plug-In. Większość z nich stanowiły auta czysto elektryczne (53 proc. tj. 10.041 sztuk). Pozostała część to ładowane z gniazdka hybrydy typu plug-in. Przybyło także elektrycznych samochodów dostawczych oraz ciężarowych: ich liczba zwiększyła się do 839. Z kolei liczba elektrycznych motorowerów oraz motocykli sięgnęła już prawie 9000 sztuk. Wracając do aut osobowych, ciekawe jest to, że w Polsce wybór aut elektrycznych jest stosunkowo pokaźny, bo oferuje aż 53 modele typu BEV i 67 Hybryd typu Plug-In. Póki co, Polacy najchętniej kupują małe auta, przystępne cenowo – czyli Skoda CITIGOe, Nissana Leaf oraz Renault ZOE.

Czytaj więcej

poniedziałek, 22 Luty 2021

Kradzieże samochodów Polsce w 2020 roku

Niedawno pisaliśmy dla was post bo popularności SUV’ów w Polsce, a już mamy dla was kolejne ciekawe statystyki. Po raz kolejny przygotował je Instytut Badań Rynku Motoryzacyjnego SAMAR. Analitycy instytutu zebrali dane za 2020 rok o wyrejestrowaniu pojazdów na skutek kradzieży. Co ciekawe, z badań wynika, że w ostatnich latach poziom kradzieży aut w Polsce utrzymuje się na stałym… niskim poziomie.

Trzeba wiedzieć o jednej rzeczy. Dane CEP różnią się od danych, które posiada policja. Dzieje się tak dlatego, ponieważ zaginięciom pojazdów, często towarzyszy długi proces poszukiwawczy skradzionego auta. Oczywiście dane te pojawiają się później w bazach CEPiKu, ale niejednokrotnie zostają one ujęte dopiero w kolejnym roku kalendarzowym. Trzeba jednak zauważyć, że trend jest stały, więc można badania uznać za miarodajne. Jedynym odstępstwem od normy jest tutaj to, że baza CEPiKu nie uwzględnia samochodów, które zostały najpierw skradzione… a potem odnalezione przez policję i zwrócone prawowitym właścicielom.

Czytaj więcej

niedziela, 14 Luty 2021

Jak to jest w Polsce z koniecznością jazdy na oponach zimowych

Polski Związek Przemysłu Oponiarskiego (PZPO), opublikował właśnie ciekawe rezultaty badań dotyczące wymogów jazdy na oponach z homologacją zimową (lub całoroczną) i zdumiewa w nim fakt, że Polska jest jednym z 11 krajów Europy, w którym nie istnieją przepisy regulujące konieczność zakładania opon zimowych w okresie raptownych zmian temperatur.

Można by stwierdzić, że wynik nie jest zły na tle całej europy, ale dalsza analiza przywodzi już tylko gorsze rezultaty. Okazuje się, że spośród 11 krajów, które nie mają regulacji prawnych dotyczących obowiązku zmiany opon, jesteśmy jedynym krajem, który nie posiada takich przepisów, leżąc w takim położeniu geograficznym. Musimy pamiętać, że być może takie obostrzenia nie są potrzebne w Grecji czy w Portugalii, ale badania meteorologiczne IMGW dowodzą jasno, że w okresie od 1 grudnia do początku marca temperatura w całym kraju spada u nas co roku regularnie do poziomu 5-7 stopni Celsjusza. Co ważne, właśnie taka temperatura jest wartością krytyczną, kiedy przestaje prawidłowo działać opona letnia w samochodzie. Temperatura poniżej 7 stopni powoduje, że mieszanka gumowa zawarta w jej bieżniku staje się twarda niczym plastik, co znacząco pogarsza drogę hamowania i przyczepność pojazdu do drogi.

Czytaj więcej

niedziela, 07 Luty 2021

Jakie nadwozie kochają Polacy?

Mamy już początek lutego, ale wciąż spływają do nas coraz to nowe, ciekawe statystyki za poprzedni rok. Tym razem sprawa ma głębszy kontekst, bo dzięki Instytutowi Badań Rynku Motoryzacyjnego SAMAR, będziemy mogli cofnąć się aż do roku 2000 i na przestrzeni lat porównać trendy do dnia dzisiejszego. Jaki jest punkt badań? Jak się pewnie domyślacie z tytułu tego wpisu – chodzi o udział poszczególnych typów nadwozia na polskim rynku. Pisząc w uproszczeniu - jakiego rodzaju auta kupuje statystyczny Polak.

Zanim przejdziemy do podsumowań, jasno należy stwierdzić, że preferencje na przestrzeni ostatnich 20 lat wydają się bardzo przewidywalne i długofalowe. Ośmielamy się twierdzić, że dopóki projektanci samochodów nie wymyślą jakiejś rewolucyjnej bryły, trend będzie się utrzymywał przez kolejne długie lata. Póki co, niekwestionowanym liderem na naszym podwórku są SUV’y.

Czytaj więcej

niedziela, 24 Styczeń 2021

To już oficjalne. Powstał 4ty co do wielkości koncern motoryzacyjny Stellantis.

Po raz pierwszy koncern FCA i Groupe PSA podjął temat fuzji w kwietniu 2019 roku. Miały to być podwaliny FCA pod plany potencjalnej kooperacji na polu rozwoju samochodów elektrycznych. W międzyczasie w czerwcu 2019 roku FCA prowadziło jeszcze rozmowy w sprawie z francusko-japońskim Renault-Nissan-Mitsubishi Groupe. Te jednak spełzły na niczym z powodu wycofania się z rozmów grupy FCA. Dwa miesiące po tym zdarzeniu, FCA już na poważnie powróciło do planów stworzenia wspólnego koncernu razem z grupą PSA. 31 października 2019 roku obie firmy oficjalnie potwierdziły, że zawarły wstępne porozumienie w sprawie fuzji. Łączna wartość nowego koncernu została oszacowana na 50 miliardów dolarów, stając się 4 co do wielkości koncernem samochodowym.

16 lipca 2020 roku ogłoszona została oficjalna nazwa - Stellantis, która odnosi się do łacińskiego słowa Stello, czyli rozjaśniać gwiazdami. Co ciekawe we wrześniu 2020 roku, Groupe PSA odkupiło swoje akcje od chińskiego koncernu Dongfeng Motor, stając są podmiotem z całkowicie francuskim kapitałem.

Czytaj więcej